Το πόρισμα του Βέλγου πραγματογνώμονα της Hellenic Train για το δυστύχημα στα Τέμπη: «Ο μετασχηματιστής κύρια πηγή της έκρηξης»

Στο πόρισμα της εταιρείας σημειώνεται πως το βαγόνι Β2 κάηκε ολοσχερώς, καθώς βρισκόταν ακριβώς πάνω από τη ζώνη πυρκαγιάς του μετασχηματιστή

Η Hellenic Train, όπως αποκαλύπτει το ethnos.gr,παρέδωσε στις Αρχές πόρισμα πραγματογνωμόνων για το σιδηροδρομικό δυστύχημα της επιβατικής αμαξοστοιχίας IC62 στη σύγκρουση με την εμπορική αμαξοστοιχία, και επέφερε το θάνατο 57ατόμων.

Όπως επισημαίνεται στο πόρισμα, «με εύλογα υψηλή πιθανότητα μπορούμε να συμπεράνουμε ότι η έκρηξη ήταν αποτέλεσμα των ηλεκτρικών τόξων και του βραχυκυκλώματος της αλυσοειδούς γραμμής επαφής που συνέβησαν πολύ κοντά ή πάνω στον μετασχηματιστή, με τελικά πρόσθετα βραχυκυκλώματα των πυκνωτών, δημιουργώντας ανάφλεξη και έκρηξη του ψυκτικού υγρού το οποίο στη συνέχεια κάηκε (2,4 τόνοι) μέχρις εξάντλησης» καθώς επίσης σύμφωνα με το πόρισμα προκύπτουν «αρκετές ενδείξεις ότι ο μετασχηματιστής και πιο συγκεκριμένα το ψυκτικό υγρό είναι η κύρια πηγή της έκρηξης και της πυρκαγιάς». Χαρακτηρίζει, την έκρηξη και την πυρκαγιά ως «μια ατυχή σύμπτωση με το γεγονός ότι η αλυσοειδής γραμμή επαφής βραχυκυκλώθηκε πάνω ή κοντά στον μετασχηματιστή».

Στην τεχνική έκθεση σημειώνεται ότι το βαγόνι Β2 το οποίο απανθρακώθηκε, καθώς ένα τμήμα του βρισκόταν ακριβώς πάνω από τη ζώνη πυρκαγιάς του μετασχηματιστή. Στη συνέχεια -πάντα σύμφωνα με το πόρισμα- η φωτιά εξαπλώθηκε οριζόντια σε ολόκληρο το βαγόνι μέσω των υλικών (εσωτερικού, καθισμάτων…) του ίδιου του βαγονιού και τελικά τροφοδοτήθηκε από άλλα εύφλεκτα υγρά από μπαταρίες και ψυκτικά μέσα κλιματιστικών.

Για το βαγόνι Β3 αναφέρει πως αν και επίσης δεν απέχει πολύ από την εστία προέλευσης, εμφανίζει κάποια σημάδια φωτιάς και εξάπλωσης κοντά στη θέση του μετασχηματιστή, χωρίς όμως να έχει επεκταθεί η εστία φωτιάς.

Την πραγματογνωμοσύνη υπογράφει ο Βέλγος εμπειρογνώμονας Yves Carton, εξειδικευμένος σε σιδηροδρομικά ατυχήματα  στον οποίο η Hellenic Train είχε αναθέσει τη διερεύνηση.