Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας κατατίθεται άμεσα στη Βουλή και προβλέπει βαρύτατες ποινές για τους παραβάτες οδηγούς
Πρόστιμα έως €350 αφαίρεση του διπλώματος έως και 5 χρόνια στον παραβάτη οδηγό, αντί για την αφαίρεση πινακίδων που ίσχυε μέχρι σήμερα, αυστηρές ποινές για παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, κόντρες και αντικοινωνική οδηγική συμπεριφορά προβλέπει ο νέος ΚΟΚ που αναμένεται να ψηφιστεί στη Βουλή.
Σύμφωνα με το προσχέδιο νόμου οι ποινές, θα αφορούν κυρίως τον οδηγό προκειμένου να μην “δεσμεύεται” το όχημα και να μπορεί να γίνει χρήση από άλλο οδηγό, αν πρόκειται για όχημα με περισσότερους κατόχους και εταιρικής χρήσης. Ο νέος ΚΟΚ θα συμπληρωθεί με ειδικές νομοθετικές διατάξεις, που θα προβλέπουν – ανάλογα την περίπτωση- αύξηση προστίμων και των διοικητικών μέτρων.
Οι ποινές κατηγοριοποιούνται σύμφωνα με την επικινδυνότητα της παράβασης και περιλαμβάνουν σοβαρές παραβάσεις με υψηλές πιθανότητες πρόκλησης σοβαρού ατυχήματος (π.χ. παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, υπερβολική ταχύτητα ή αντικανονική προσπέραση, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ), λιγότερο επικίνδυνες παραβάσεις (π.χ. παράνομη στάθμευση) και διοικητικές παραβάσεις (π.χ. οδήγηση χωρίς ο οδηγός να φέρει μαζί του τα νόμιμα έγγραφα).
Παράβαση κατηγορίας Ε1. Αφορά χαμηλής επικινδυνότητας παραβάσεις, όπως η έλλειψη εγγράφων τα οποία θα πρέπει να φέρει μαζί του ο οδηγός.
Ε1Α: Διοικητικό πρόστιμο €30 .
Ε1Β: Διοικητικό πρόστιμο €30 και αφαίρεση διπλώματος για 10 ημέρες.
Παράβαση κατηγορίας Ε2. Αφορά κυρίως μεσαίας επικινδυνότητας παραβάσεις, όπως αντικανονική στάθμευση.
Ε2Α: Διοικητικό πρόστιμο €150 .
Ε2Β: Διοικητικό πρόστιμο €150 και αφαίρεση διπλώματος για 20 ημέρες.
Παράβαση κατηγορίας Ε3. Αφορά κυρίως υψηλής επικινδυνότητας παραβάσεις, όπως παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, κόντρες, υπερβολική ταχύτητα κ.λπ.
Ε3Α: Διοικητικό πρόστιμο ύψους €350 .
Ε3Β: Διοικητικό πρόστιμο ύψους €350 και αφαίρεση διπλώματος οδήγησης αλλά και πινακίδων για 30 ημέρες.
Το προσχέδιο έχει επεξεργαστεί η Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδια για τις Μεταφορές, Χριστίνα Αλεξοπούλου, η οποία το έχει ήδη αποστείλει στο Μέγαρο Μαξίμου, πριν τεθεί σε δημόσια διαβούλευση. Στόχος είναι η συμμόρφωση των οδηγών, η επιβολή δίκαιων ποινών, παιδευτικού χαρακτήρα, που να αντιστοιχούν στην επικινδυνότητα της κάθε παράβασης, αλλά και η διασφάλιση της είσπραξης των προστίμων.
Από την 1η Μαΐου (2024) τέθηκε σε ισχύ ο νέος Ποινικός Κώδικας, που προβλέπει βαρύτατες ποινές στην περίπτωση πρόκλησης θανατηφόρου τροχαίου.